mnirun Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 อย่างที่ทราบกันอยู่แล้วว่า Civic FD 1.8 เรานั้นใช้หลอดไฟหน้าชนิดฮาโลเจน (Halogen) ซึ่งผู้ใช้งานส่วนใหญ่ที่ผมได้พูดคุยแลกเปลี่ยนความคิดเห็นกันก็บอกไปแนวทางเดียวกัน ว่าไม่ค่อยสว่างสักเท่าใดนัก ต่างกับรุ่น 2.0 ที่ใช้ไฟหน้าชนิด HID (High Intensity Discharge) ทำให้หลายๆ ท่านที่ใช้รถ 1.8 มองหาช่องทางเพิ่มประสิทธิภาพของไฟหน้ารถกัน ซึ่งก็มีทางเลือกหลากหลายทาง ตั้งแต่ การอัพเกรดหลอดไฟหน้า, การใช้ HID Conversion Kit ซึ่งมีหลากหลายเกรด แตกต่างกันไปตามราคา, การเปลี่ยนไปใช้ระบบไฟหน้าของรุ่น 2.0 ทั้งชุด, ไปจนถึง Retrofit แต่ทางเลือกที่ได้รับความนิยมมากทางหนึ่งก็คือ การอัพเกรดหลอดไฟหน้า เพราะไม่ต้องไปยุ่งกับระบบเดิมของรถยนต์ แค่แปลี่ยนหลอดไฟใหม่เท่านั้นก็จะได้ความสว่างที่มากขึ้นได้ และค่าใช้จ่ายก็ยังไม่แพง ราคาเริ่มตั้งตั้งแต่หลักร้อยปลายๆ ไปจนถึงเกือบสองพันบาท ขึ้นอยู่กับยี่ห้อ/รุ่นของหลอดไฟที่เราเลือก แต่เราทราบกันหรือไม่ว่า ความสว่างและอายุการใช้งานของหลอดไฟอัพเกรดนั้นเป็นอย่างไร ? ผมได้อ่านข้อมูลของคุณ Daniel Stern จาก Daniel Stern Lighting Consultancy and Supply (http://www.danielsternlighting.com/) ที่ตอบคำถามผู้ที่ได้เขียนอีเมล์ไปถามเขาเกี่ยวกับหลอดไฟ ก็ได้พบข้อมูลที่น่าสนใจดังนี้ครับ Daniel Stern ใช้หลอด H1 เป็นตัวอ้างอิง จากนั้นจึงนำข้อมูลจาก 3 ผู้ผลิตหลอดไฟเจ้าใหญ่ในท้องตลาดมาเปรียบเทียบให้ดู (Osram-Sylvania, Philips-Narva, Tungsram-GE) ตัวเลขจริงอาจแตกต่างกันไปบ้างแต่ก็ไม่มีนัยสำคัญ จากข้อมูลข้างต้น เราจะเห็นได้เลยว่า ยิ่งหลอดสว่างมากกว่ามาตรฐานเท่าไหร่ อายุก็ยิ่งสั้นลงเท่านั้น ที่เป็นอย่างนั้นเพราะความสว่างของหลอดไฟส่วนหนึ่งขึ้นอยู่กับไส้หลอด (filament) ถ้าเราเปลี่ยนไส้หลอดเพื่อยืดอายุหลอดให้ยาวนานขึ้น โฟกัสของหลอดไฟก็จะลดลง ทำให้ระยะทางในการส่องสว่างลดลงนั่นเอง แสงที่ได้ก็จะมีสีขาวน้อยลงและมีสีน้ำตาลมากขึ้น ในทางกลับกัน ถ้าเราเปลี่ยนไส้หลอดให้สว่างมากขึ้น "Plus" (+30, +50, +80, +90) อายุของหลอดก็จะสั้นลง แต่เราก็จะได้ระยะโฟกัสที่ดีขึ้น ระยะทางในการส่องสว่างก็จะมากขึ้นด้วย แสงที่ได้ก็จะออกขาวมากขึ้นและมีสีน้ำตาลน้อยลง Daniel Stern เองบอกว่าในร้านของเขานั้น สต็อกหลอดไฟ +50 แทนที่จะเป็น +80/+90 ก็เพราะว่าประสิทธิภาพที่ได้เมื่อเทียบกับอายุที่สั้นลงของหลอด +50 นั้น คุ้มค่ากว่า +80/+90 ที่เราได้ประสิทธิภาพเพิ่มขึ้นมาเพียงเล็กน้อยเท่านั้น เมื่อเทียบกับจำนวนเงินที่ต้องจ่ายเพิ่มขึ้นจาก +50 ผมเองนำข้อมูลมาเสนอ ก็ไม่ได้จะมาบอกว่าหลอดแบบไหนดีที่สุด เพราะวัตถุประสงค์และความต้องการของแต่ละท่านไม่เหมือนกัน เช่น เพื่อนผมที่เป็นเซลล์ต้องเดินทางต่างจังหวัดตอนกลางคืนค่อยข้างเยอะ บางช่วงในการเดินทางก็ไม่มีแสงไฟจากทางหลวงเลย แน่นอนว่าความสว่างย่อมมาเป็นประเด็นแรกในการตัดสินใจ แต่กลับกันกับผมที่ขับรถในตอนกลางวันเป็นหลักและขับในเส้นทางที่มีแสงไฟจากทางหลวงเกือบตลอดเส้นทาง จึงไม่ได้ต้องการหลอดไฟที่สว่างมากอย่างที่เพื่อนผมที่เป็นเซลล์ต้องการ หวังว่าบทความสั้น ๆ นี้จะช่วยให้เพื่อนๆ เข้าใจว่าอายุของหลอด "Plus" นั้น น้อยกว่าหลอดมาตรฐานเสมอ ยิ่งสว่างมากอายุยิ่งสั้นลง และสิ่งสำคัญสำหรับท่านที่เปลี่ยนหลอด "Plus" ท่านควรเปลี่ยนหลอดไฟด้วยตัวเองเป็นและพกหลอดไฟมาตรฐานที่มากับรถติดเอาไว้ในรถเสมอ เพราะหากหลอด "Plus" ขาดลงเมื่อใด ท่านก็จะมีหลอดสำรองพร้อมที่จะใช้งานได้ทันทีครับ 7dozen, dugdighihi, davelights and 6 others 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnirun Posted June 4, 2012 Author Report Share Posted June 4, 2012 ด้านล่างนี้เป็นเนื้อหาเต็มๆ ที่ผมใช้เป็นต้นฉบับในการเขียนบทความนี้ครับ NcKidd03-07-2011, 01:48 PM http://forums.nasioc...69#post33500269 I wanted to get some recommendations for replacement bulbs for my 2005 Subaru WRX Sedan. I want to replace the factory fog bulbs with selective yellow bulbs and while I'm at it, replace my low beams also. Here is the email Daniel (DanielSternLighting.com) sent me, sooooo much good info to consider while choosing bulbs: Your low beams take an H1 bulb. Any of the blue-glass "extra white" bulbs is a nonstarter as far as seeing better is concerned. Sylvania Silverstar/Ultra, PIAA, Hoen, BlueVision, CrystalVision, TruView, Nokya, Polarg, etc. -- all the same scam. They produce _less_ light than ordinary bulbs and have a very short life due to the light blocked by the blue glass. All it does is change the beam color, which doesn't help anything (except arbitrary appearance fashion/style). For reference, here's manufacturer data for output and lifespan at 13.2v for standard-wattage H1 bulbs. The numbers here are a composite of values applicable to the products of the big three makers (Osram-Sylvania, Philips-Narva, Tungsram-GE). Each manufacturer's product in each category is slightly different but not significantly so. I picked H1-type bulbs for this comparison, and while the absolute numbers differ with different bulb types, the relative comparison patterns hold good for whatever bulb type we consider (H4, 9006, whatever). Lifespan is given as Tc, the hour figure at which 63.2 percent of the bulbs have failed. H1 (regular normal): 1550 lumens, 650 hours Long Life (or "HalogenPlus+") 1460 lumens, 1200 hours Ultra Long Life (or "DayLight") 1430 lumens, 3000 hours Plus-30 High Efficacy (CPI BrightLight, Osram Super, Sylvania Xtravision, Narva Rangepower, Tungsram High Output, Philips Premium): 1700 lumens, 350 hours Plus-50 Ultra High Efficacy (CPI Super Bright Light, Philips VisionPlus, Osram Silverstar, Narva Rangepower+50, Tungsram Megalicht, but not Sylvania Silverstar): 1750 lumens, 340 hours Plus-80/90 Mega High Efficacy (Philips Xtreme Power, Osram Night Breaker): 1780 lumens, 275 hours Blue coated 'extra white' (CPI Bright Light Blue, Osram CoolBlue, Narva Rangepower Blue, Philips BlueVision or CrystalVision, Tungsram Super Blue or EuroBlue, Sylvania Silverstar or Silverstar Ultra, also PIAA, Hoen, Nokya, Polarg, etc): 1380 lumens, 225 hours So that's the pattern for how lifespan and light output are related. It's worth noting that the lumen differences are not the extent of the performance differences. The filament changes required to make a long-life bulb tend to reduce the beam focus, which shortens seeing distance. And, the light color is less white and more brown. But lifespan is lengthened. The opposite filament changes are made to create the "Plus" (+30, +50, +80, +90) type bulbs: Lifespan is reduced, but the beam focus is better so seeing distance is longer. Light color is whiter and less brown. The takeaway message here is that even if all the filaments put out exactly the same amount of light — the same lumens from a long life, a +30, a +50, a regular, an ultralong-life, etc. — the headlamp performance and appearance with the long-life bulb would still be inferior compared to the same headlamp performance and appearance with a regular, or +30, or +50, or +80 bulb. I stock the +50 bulbs ($15.50/ea) rather than the +80/+90 because you give up a great deal of lifespan and spend a lot more money on a +80/+90, with only very small performance gain. Not really cost-effective. If you want to upgrade the high beams, go to your local Chevrolet dealer (or www.gmpartsdirect.com for a better price)and pick up two part number 15094219. That is a 9011 bulb. They are not some tinted or overwattage version of 9005, but share the identical filament geometry and base architecture as well as the same power consumption. Here's the comparison: stock: 9005, 12.8V, 65W, 1700 lumens, 320 hours new: 9011, 12.8V, 65W, 2530 lumens, 320 hours The 9011 bulbs have a double-wide top ear on the plastic bulb base, this is to comply with the law requiring different bulbs to have different bases. The extra-wide plastic top ear is easily trimmed or filed to make the bulb fit your headlamp's bulb receptacle. Once that's done, they go directly into the headlamp, and the existing sockets snap on. Please see http://dastern.torqu...ods/HIRmod.html for details. HOW TO ORDER: Orders may be sent via e-mail to: dastern@torque.net You may also voicemail or fax your order toll-free on 1-866-861-8668. Please note this is a recorded orderline only. If you wish to speak to me in person, please use 416-766-2327. l-Ae-l and bigheads 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
superpiak Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 ขอบคุณสำหรับบทความดีๆ ครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnirun Posted June 4, 2012 Author Report Share Posted June 4, 2012 Series เกี่ยวกับไฟหน้ารถยนต์ ทั้ง 3 ตอน มาคุยกันเรื่องหลอดไฟหน้ากัน การเปลี่ยนหลอดไฟต่ำพร้อมรูปประกอบแบบ Step-by-Step การปรับระดับไฟหน้าพร้อมรูปประกอบแบบ Step-by-Step -1- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RabbittZ Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 สุดยอดครับพี่เต้ย... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Oak Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณมากครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorachais Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณสำหรับข้่อมูลครับพี่เต้ย Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oat_fd Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dugdighihi Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณมากครับพี่เต้ย ความรู้ดีมากๆเลยครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artto Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณสำหรับความรู้ครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
golf_pdt31 Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณครับ แอบมาเก็บข้อมูลครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulfocean Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 ขอบคุณนะครับ.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sk2514 Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 ขอบคุณครับ...พี่ ผมได้ข้อมูลจากพี่ มาเปลี่ยนหลอดไฟต่ำ fd ผม ความสว่าง คนละเรื่องกับหลอดไฟเดิมเลย Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ohm Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 ได้ความรู้ดีๆ เพิ่มเติมมาอีก ขอบคุณครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annop Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 โอ้ว ขอบคุณ มากๆเลย ครับ กำลังหาข้อมูลจะเปลี่ยนพอดีครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
l-Ae-l Posted June 8, 2012 Report Share Posted June 8, 2012 บทความดีๆจากคุณเต้ยมาอีกแล้ว ________________ ไปล่ะครับ.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WORAWIT Posted June 8, 2012 Report Share Posted June 8, 2012 ขอบคุณมากครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TongFD Posted July 21, 2012 Report Share Posted July 21, 2012 ขอบคุณครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeedjardclub Posted July 21, 2012 Report Share Posted July 21, 2012 ขอบคุณสำหรับความรู้ครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aron2520 Posted July 23, 2012 Report Share Posted July 23, 2012 ขอบคุณสำหรับบทความดีๆ ครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
นายตาต่ำ Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 ขอบคุณครับคุณเต้ย Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aobird Posted October 9, 2012 Report Share Posted October 9, 2012 ขอบคุณครับคุณเต้ย สำหรับความรู้ดีดี Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S_Limited Posted October 9, 2012 Report Share Posted October 9, 2012 ยกให้สองนิ้วโป้งเลยครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantaro Posted October 10, 2012 Report Share Posted October 10, 2012 สุดยอดมากครับ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.